Kde se narodíme, si nevybereme, kde však umřeme, můžeme
Někteří z nás měli to štěstí, že se narodili jako bílí Evropané, ti vůbec nejšťastnější z nás dokonce v té části Evropy, kde se sakra dlouho nebojovalo. Tato výsada je něčím, co jsme si nijak nezasloužili, nemůžeme za to. Z naší bezpečné pozice je snadné si vytvořit jednoznačný, ostrý a správný názor na cokoliv. Málo kdo z nás o něco bojoval, měl opravdu strach o život svých blízkých. Válku známe převážně z obrázků. Bohužel většina lidí na světě se nenarodí jako bílý Evropané a do konce velká část z nich se ani nemůže ohánět křesťansko-židovskými kořeny. Mnoho dětí se narodí v Sýrii, Lybii, pásmu Gazy, Afganistánu, Jižním Súdánu, Nigérii…
Neudělali nic špatné, vůbec za to nemohou. A jejich rodiče je obvykle milují stejně, jako my milujeme naše děti. Proto jim v mnoha případech přijde migrace jako jedno z možných východisek ze zoufalé situace. Když už migrují, tak obvykle někam, kde je šance, že tam budou moct žít v bezpečí. Z Čech se také poměrně málo lidí stěhuje do Polska, na Slovensko, mnohem větší je migrace do západní Evropy, a to mluvíme o zemi, kde migrace není podmíněna válečným konfliktem. Logické je jít tam, kde mi bude lépe, když už opouštím domov.
Války v muslimském světě nejsou naše věc! Ne, nejsou? Opravdu? Dojímat se nad obrázkem mrtvých dětí ze Sýrie je citlivé. Také to však nikomu nepomůže. Pravda, oni si za to můžou sami… Faktem je, že většina vojenských konfliktů se nás přímo netýká, nicméně v kolika z nich se bojovalo za použití munice vyrobené v ČSR. Nepřímá odpovědnost je také odpovědnost. Konec konců, kdyby vypukla válka - a situace na Ukrajině ukazuje, že ani dnes k tomu není potřeba mnoho - také bych ráda, zvláště kdybych měla děti, šla někam, kde bude bezpečněji. Nemalá část migrantů je vzdělaná a jde tam, kde se jim podaří se uchytit. Ano snaží se do bezpečí přemístit i široké příbuzenství. A vy se jim divíte?!
Mnozí se ohánějí křesťanskou tradicí, kořeny. V té však zaznívá, miluj bližního svého jako sebe sama, bližní nejsou ti, které si vyberu, ale všichni lidé. Proto pokud se někdo chce ohánět křesťanskou tradicí, měl by přijmout veškerou odpovědnost, kterou toto tvrzení s sebou nese. Pokud tedy křesťanská tradice, tak by bylo vhodné ji přijmout zodpovědně v její celistvosti a nevybrat z ní pouze to, co se nám líbí. O příklady špatných výkladů mnoha aspektů křesťanství není v historii nouze, co takto pokusit se o jeden z těch lepších.
Zemře jednou každý jeden z nás. Manipulace s ostatky mrtvých je extrémně citlivým tématem. V různých náboženstvích a kulturách jsou různé pravidla a předpisy. Pro muslimy je jednodušší představa neveřejného hřbitova. Protože tato pravidla dodržují a kontrola jejich dodržování v případě veřejného místa by nebyla snadná. V ČR není téměř nic svaté, takže je spíš možné, že vědí, co dělají. Nejedí vepřové a nepijí alkohol, možná nechtějí, aby to někdo činil na jejich hřbitově. To, co chtějí, je prokázat úctu mrtvým. U nás se na věci jakými je úcta často zapomíná. Obřady duchovního rázu Češi provozují minimálně.
Muslimská komunita je malá, je v ČR přinejmenším od první republiky, nikdy nebyla velká a nejspíš ani nebude. Přes to jako všichni i členové této komunity umírají a chtějí být po smrti řádně pohřbeni. Nejedná se o nijaký absurdní požadavek, nechtějí nic víc, než prostor, kam dají své mrtvé. Je zákonnou povinností státu jim toto umožnit. Ani v případě, kdy bych se odstěhovala s rodinou do jiné části světa a snažila bych se přijmout tamní kulturu, patrně bych nebyla schopna své příbuzné rozsekat a předhodit supům, také sníst je v banánové kaši by se mi značně příčilo. Proto prokažme úctu také muslimským mrtvým. Pokud kdokoliv s hřbitovem nesouhlasí, ať toto projevuje alespoň slušnou formou a nespojuje věci, které spolu nesouvisí.
Upozorňování na situaci ohledně menšin ve Francii, nebo Británii je velmi laciný populistický tah. Integrace migrantů je velmi problematická. Je taková všude a je tomu tak z povahy věci. Situace ve Francii a Británii je daná historickým pozadím, jazykovou vybaveností daných migrantů, od situace ve střední Evropě se v mnoha aspektech zásadně liší. Některé kroky nebyly možná moudré, ale chyby dělají všichni. Proto by příklady nepovedené integrace neměly být jenom něčím, na co se ukáže, ale spíš by to mělo být něco, z čeho se poučíme. A případně to uděláme špatně jinak, vlastním, zcela originálním způsobem. Stát může zakázat burku, pejzy, kříž… Ale nemůže zakázat člověku zemřít.
Dobrá zpráva na závěr, toho, že by to v Libni vypadalo, jako v Marseille se bát nemusíte, moře ani skvělá kuchyně do našeho uzavřeného světa jen tak nezavítají.
Katarína Čuláková
Migrace v souvislostech
Proč je stereotypní zobrazování menšin problém?
Přemýšleli jste nad tím, jaký vliv může mít nejen obsah, ale i jazyk použitý ve zpravodajství o migrantech? Zejména ve společnosti, jako je ta česká, kde nemá běžný občan téměř žádný kontakt s migranty či uprchlíky?
Migrace v souvislostech
Praha hledáčkem cizince
Když jsem, tehdy ještě v minulém století, Prahu navštívil poprvé, byla z toho láska na první pohled.
Migrace v souvislostech
Hassan Ali Djan: Příběh dítěte, které vyrostlo příliš brzy
Hassan Ali Djan pochází z Afghánistánu. Je autorem autobiografické knihy Afghánistán. Mnichov. Já. Ve své knize popisuje svůj odchod z Afghánistánu, tíživou cestu do Evropy a začátky v nové zemi, kterou časem přijal za svůj domov.
Migrace v souvislostech
Mikuláš do každé vietnamské večerky
„A teď budou Češi říkat, že už jim bereme i jejich svátky a zvyky,” pronesl v položertu mladý vietnamský dobrovolník, který 5. prosince 2017 stál na rušné pražské ulici převlečený za čerta.
Migrace v souvislostech
Mezi Pegidou a kurzem němčiny: jak funguje integrace uprchlíků v Drážďanech?
Nejpozději od památného výroku kancléřky Merkelové „Wir schaffen das!“ (Zvládneme to!) se pohledy odpůrců migrace, ale také aktérů a organizací zabývajících se integrací v různých zemích Evropy upírají do Německa.
Migrace v souvislostech
Svátek práce: jak čeští imigranti v USA psali dějiny
První květen je každoročně dnem, kdy si připomínáme boj dělníků za důstojné pracovní podmínky, jehož výsledkem bylo ustavení osmihodinového pracovního dne. K jeho hlavním aktérům patřili i imigranti z Česka.
Migrace v souvislostech
Před čím prchají Eritrejci?
Eritrea je hned po Sýrii zemí s největším zájmem o migraci do zemí Evropy. Důvodem není válka, přestože určité napětí z války s Etiopií v letech 1998-2000 přetrvává dodnes.
Migrace v souvislostech
Vánoční povídka o odchodu všech cizinců
Bylo nebylo.... asi tři dny před Vánoci, pozdě večer. Po náměstí v jednom malém německém městečku přešla skupinka mužů.
Migrace v souvislostech
Vánoce na Blízkém Východě
Blízký východ je kolébkou křesťanství, které se odtud postupně rozšířilo do celého světa, v současné době však křesťané v tomto regionu tvoří pouze malou menšinu rozdělenou do různých vyznání.
Migrace v souvislostech
Přijde mi nefér, že nemůžu mít dvojí občanství, říká studentka vysoké školy
Narodila se na Slovensku, ale už osmnáct let žije v České republice. Má slovenské občanství, ale občanku ne. A to ani českou. Michaela Hollá toho ve svém volném čase zvládá opravdu hodně.
Migrace v souvislostech
Ztraceno „v přenosu“. Ve Varnsdorfu proběhl workshop mediální výchovy.
„A setkala jste se někdy třeba s rasismem?“ přiletí na novinářku Fatimu Rahimi další otázka z lavic, kde sedí přes dvacet středoškoláků.
Migrace v souvislostech
Nejistá práce přes agentury brzdí zapojení do společnosti
Kdo hledá v Česku práci? V posledních letech se to mění a mezi cizinci, kteří u nás chtějí pracovat, přibývá lidí ze zemí na východě a jihovýchodě Evropské unie.
Migrace v souvislostech
Jak se dětem imigrantů daří ve škole?
Na děti migrantů a uprchlíků čekají ve školách různé překážky, kterým jejich vrstevníci z hostitelské země čelit nemusí.
Migrace v souvislostech
Kdo je terčem nenávistných projevů na českém internetu?
Od začátku roku 2015 zaznamenal český internet nárůst negativních a nenávistných projevů na sociálních sítích a dalších komunikačních platformách, jako jsou například diskuze na zpravodajských serverech.
Migrace v souvislostech
Jsou migranti přínosem?
Migranti jsou často obviňováni, že jsou těmi, kteří zabírají práci místnímu obyvatelstvu, nebo že jsou těmi, na které se utrácí příliš velká část státního rozpočtu ve formě sociálních dávek a nouzových příspěvků.
Migrace v souvislostech
Radikalismus v jakékoliv podobě je velmi nebezpečný, napsala studentka gymnázia.
"Ubytovat uprchlickou rodinu? Za mě ano." Přečtěte si další z textů, které napsali na podzim 2015 studenti středních škol zapojení do projektu Média a migrace na středních školách.
Migrace v souvislostech
Co obnáší být cizinkou v ČR. I o tom se vedla debata se studenty v Mostě.
Jak těžké je získat studijní vízum a co všechno to obnáší, být cizinkou v naší zemi. I to se mohli dozvědět student Střední školy diplomacie a veřejné správy v Mostě.
Migrace v souvislostech
Jeden křičel přes druhého. Workshop o migraci vzbudil mezi studenty vášně.
Jak se studentům ze Střední odborné školy Český Brod – Liblice líbil workshop a následná návštěva Českého rozhlasu, které pro ně uspořádal v průběhu podzimu 2015 Program migrace organizace Člověk v tísni?
Migrace v souvislostech
Syrští uprchlíci potřebují větší pomoc
Politická situace na okrajích Evropy se v posledních letech zhoršuje a spolu s ní se zhoršují i podmínky k žití v zemích přímo sousedících s Evropskou unií i těch, které sice nesousedí, ale přesto ještě nejsou příliš daleko. Válka na Ukrajině vyhnala z domovů desetitisíce obyvatel. Pokračující, a do Iráku se rozpínající válka v Sýrii už miliony. Zatímco média i politici se v poslední době aktivně věnují více Ukrajině a jednáním s Ruskem, z hlediska migrace je syrská občanská válka stále palčivějším problémem.
Migrace v souvislostech
Jak najít v Praze Mexičany...
Najít v centru Prahy mexické jídlo je jednoduché. Každá letní zahrádka nabízí ve svém menu margaritu. Najít lidi pocházející z Mexika už tak jednoduchý úkol není.
předchozí | 1 2 3 4 | další |