Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dívám se na svou zem očima cizince

Mirwais Alizada přišel do Česka z Afghánistánu před šesti lety a říká, že už by tam žít nemohl: “Dívám se teď na svou zem očima cizince”.

 

Mirwaisi, co tě sem přivedlo?

Pracoval jsem v Afghánistánu asi rok pro společnost Člověk v tísni a při tom jsem se zamiloval do své české kolegyně. Když se vracela zpátky domů, rozhodl jsem se, že odjedu s ní. To bylo v dubnu 2005. Žádné jiné důvody opustit Afghánistán jsem tehdy neměl. A to i proto, že jsem neměl žádnou zkušenost se životem v zahraničí, když nepočítám šest měsíců strávených v Íránu, ale tam se život od života v Afghánistánu moc neliší. Zato když jsem přišel sem, byl to kulturní šok.

 

Jaké byly začátky? Co bylo nejvíc jiné?

Pro Afghánce je tu jiné úplně všechno: služby, doprava a pohodlí z toho vyplývající, ale i mezilidské vztahy, komunikace. Ještě větší šok by to pro mě byl, kdybych předtím již nepracoval s cizinci. Když sem přijede někdo bez takové zkušenosti, musí být otřesen. V naší kultuře jsou silně zakořeněné předsudky proti nemuslimům. Trvalo mi nějaký čas, než jsem se od nich osvobodil. Například: my jíme jídlo rukama a věříme, že když si před tím potřeseme rukou s nějakým nemuslimem, jídlo se tím zkazí, už nebude dobře chutnat. A mně to opravdu nejdřív tak připadalo, než jsem si uvědomil, že je to vše jen v mé hlavě.

 

Na co se tě ptá tvá rodina, když přijedeš na návštěvu?

Abych řekl pravdu, moc se neptají. Nemají žádnou zkušenost s cestováním, takže ani nevědí, na co se ptát. Tady jsou lidé zvyklí cestovat, mají nějakou představu o tom, jak vypadá život jinde. Moje rodina zná jiné země jen z médií nebo z filmů a jejich představa o životě tady je nejasná a nepřesná. Takže se ptají spíše obecně, jak se mi daří. Pro moji maminku je nejdůležitější, abych byl zdravý. Když jsem naposledy přijel a ona viděla, že jsem hubenější než dřív, hrozně se polekala a během návštěvy mě vykrmila o deset kilo. Šlo to snadno, naše kuchyně je velmi tučná. Už jsem si od ní odvykl a jídlo mi připadá moc těžké. Zkouším přesvědčit i svou rodinu, aby tuk omezili a jedli zdravěji.

 

V čem ještě tě život tady změnil?

V hodně věcech. Získal jsem jiný pohled na svět a na cizince. Naučil jsem se hodně o jiných způsobech života. Lidé, kteří mají možnost cestovat, jsou jiní než ti, kteří necestují. Když si někdy cizinci stěžují na chování Čechů, na jejich nepřátelské projevy, mají na mysli ty Čechy, kteří necestují. Ten, kdo zná jiné země, je velkorysejší, rozumí lépe cizincům a dokáže se i lépe vcítit do jejich situace. Moc bych si přál, aby lidé z Afghánistánu mohli cestovat, změnilo by to celou společnost. Ta se teď mění i díky novým technologiím, přístupu na internet. Vidím to, když jsem tam na návštěvě. Moji přátelé se mění. Dělají věci, které nedělali, když jsem tam ještě žil. Účastní se debat, komunikují hodně v sociálních sítích. Technologie a vzdělání začínají měnit Afghánistán, naštěstí.

 

Mohl by ses vrátit zpátky?

Upřímně řečeno ne. Když tam strávím třicet dní na návštěvě, stačí mi to. Už se na svou zem dívám očima cizince. Některé věci mi připadají legrační, některé mě štvou a říkám si: proč je to pořád takhle? Vážně doufám, že příští generace udělá z Afghánistánu lepší místo k životu.

 

Cítíš se tu doma?

Teď už ano. Na začátku to tak nebylo, ale teď, když někam cestuji, myslím na Prahu jako na svůj domov, na místo, kam se rád vracím. Je to součet několika faktorů: pohodlí, svobody, dobré práce. Pracuji pro DHL, v mezinárodním týmu, mám to tam rád. Nemůžu si na tuhle zemi v ničem stěžovat. Ostatně život je vždy takový, jaký si ho uděláme. Každý je strůjcem vlastního osudu.

 

Autor: Migrace v souvislostech | pondělí 19.12.2011 17:10 | karma článku: 21,87 | přečteno: 2795x
  • Další články autora

Migrace v souvislostech

Proč je stereotypní zobrazování menšin problém?

Přemýšleli jste nad tím, jaký vliv může mít nejen obsah, ale i jazyk použitý ve zpravodajství o migrantech? Zejména ve společnosti, jako je ta česká, kde nemá běžný občan téměř žádný kontakt s migranty či uprchlíky?

30.1.2018 v 11:22 | Karma: 9,29 | Přečteno: 1245x | Média

Migrace v souvislostech

Praha hledáčkem cizince

Když jsem, tehdy ještě v minulém století, Prahu navštívil poprvé, byla z toho láska na první pohled.

27.12.2017 v 10:00 | Karma: 20,96 | Přečteno: 766x | Fotoblogy

Migrace v souvislostech

Hassan Ali Djan: Příběh dítěte, které vyrostlo příliš brzy

Hassan Ali Djan pochází z Afghánistánu. Je autorem autobiografické knihy Afghánistán. Mnichov. Já. Ve své knize popisuje svůj odchod z Afghánistánu, tíživou cestu do Evropy a začátky v nové zemi, kterou časem přijal za svůj domov.

22.12.2017 v 10:00 | Karma: 11,99 | Přečteno: 653x | Kultura

Migrace v souvislostech

Mikuláš do každé vietnamské večerky

„A teď budou Češi říkat, že už jim bereme i jejich svátky a zvyky,” pronesl v položertu mladý vietnamský dobrovolník, který 5. prosince 2017 stál na rušné pražské ulici převlečený za čerta.

20.12.2017 v 14:00 | Karma: 29,30 | Přečteno: 1124x | Společnost

Migrace v souvislostech

Mezi Pegidou a kurzem němčiny: jak funguje integrace uprchlíků v Drážďanech?

Nejpozději od památného výroku kancléřky Merkelové „Wir schaffen das!“ (Zvládneme to!) se pohledy odpůrců migrace, ale také aktérů a organizací zabývajících se integrací v různých zemích Evropy upírají do Německa.

4.7.2017 v 18:34 | Karma: 13,15 | Přečteno: 1847x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2033x
:) :) :)